Per orientar-se cal més que voluntat. Cal consciència.

Finalitat, objectiu i orientació no són conceptes abstractes, sinó estructures pràctiques que ens permeten mantenir-nos en moviment sense perdre el sentit. La finalitat no és una declaració fixa, sinó una hipòtesi que cal observar, contrastar i deixar madurar. Els objectius, lluny de ser metes autosuficients, són traduccions operatives que només tenen valor si mantenen la connexió amb el perquè. I l’orientació, sovint sobrevalorada, només ens serveix si sabem què volem cuidar: una brúixola sense una direcció pensada ens pot fer girar en cercles. Saber on som no depèn tant d’una coordenada externa com de la nostra capacitat de llegir la pròpia posició. Estem molt avesats a mesurar allò que és extern, però sovint ens costa posar dimensió o escala al que pensem, sentim o intuïm, quan en realitat és just aquí on millor podem llegir si estem en el lloc que volem. És així com actualitzem el nostre lloc.

Aquest espai desplega capes. Sols pestanyes que s’obren per descol·locar una mica la mirada. Cada forma visual evoca un estat o, potser, inspira un gest.

A vegades, darrere d’un moviment aparentment simple hi ha una desviació subtil. Altres vegades, una forma desencaixada ens ajuda a recuperar el sentit.

El moviment pot ser enganyós si no sabem què el motiva. Fer, actuar, produir… pot semblar eficaç, però sense finalitat clara sols alimentem la inèrcia. Fer menys, a vegades, és l’acció més precisa.

Encara que la mirada sigui corbada, fragmentada o parcial, hi ha quelcom que roman. La distorsió pot canviar la forma, però no trenca allò que és íntegre. La unicitat no depèn de com mirem, sinó de la fidelitat a allò que ha de sostenir.

Alguns objectius semblen clars, però distorsionen la lectura del que haurien de servir. Com els vidres texturats, deixen passar la llum però no permeten veure amb nitidesa què hi ha al darrere. Si perdem de vista la finalitat, els objectius poden acabar definint ells sols el rumb…

Hi ha mirades que es trenquen, perquè alguna cosa, de sobte, deixa de quadrar. Un reflex inesperat, un gest mínim, una imatge fora de lloc… i ens sacseja. Allò que semblava clar es desfigura en un instant, i la certesa fa un salt. Però potser no és un error. Potser és una escletxa —incòmoda, sí— però prou oberta per deixar-hi entrar una altra manera d’entendre.

A vegades creiem que tenim una orientació clara, però només estem resseguint estructures apreses. La forma ens dona seguretat, però pot limitar la mirada. Si no llegim què hi ha més enllà del marc, acabem confonent coherència amb sentit… i potser ens estem quedant curtes de món.

Hi ha moments en que la distorsió deixa de ser una qüestió d’angle o de context. És més fonda. Ens confonem amb l’escena, amb el reflex, amb la imatge projectada. I aleshores, costa saber des d’on pensem, des d’on decidim o des d’on mirem. El propòsit s’esvaeix, l’objectiu perd contorn, i l’orientació ja no respon. No és una ruptura clara. És una deriva lenta… que sembla harmònica, però desconnecta.

Cadascun dels apunts que hem vist obre una línia. Totes han estat desenvolupades, ampliades o matisades en altres espais del projecte.
Aquestes reflexions no segueixen un ordre, però mantenen el fil: neixen d’un mateix nucli i es despleguen en múltiples direccions.

El propòsit no és tancar cap teoria, sinó fer visibles les branques que poden néixer d’una observació concreta. Obrir finestres per afinar la mirada.
Perquè entendre millor com articulem objectius, com llegim la deriva o com pensem la finalitat… ens ajuda a sostenir el que fem amb una mica més de sentit.